Geen producten in je winkelmand.

Negen instinctieve fases na de geboorte

Colinda Fierlier
3 juli 2023

Als professional is het belangrijk dat je naast het geboorte/ bevallingsverhaal ook hoort hoe de eerste uren na de geboorte eruit hebben gezien, zodat je direct de behoefte van de baby om deze fases te doorlopen, alsnog kan vervullen. Met het doorlopen van de negen instinctieve fases zullen voedingen veel beter verlopen, de hechting sterker zijn en werken aan de motorische en cognitieve vaardigheden.

Een baby verwacht heel veel van zijn geboorte. Hij kan eindelijk kennismaken met zijn papa en mama en wil hen in de ogen kijken. Instinctief weet een baby dat hij zich moet binden met de moeder zodat ze hem niet in de steek laat. Zij is belangrijk voor warmte, veiligheid en niet onbelangrijk; voeding. Om dit te bereiken volgen alle baby’s na de geboorte negen instinctieve fases. Zij doen dit tijdens het bekende gouden uur en alle baby’s over de hele wereld doorlopen dezelfde fases.

We spreken van een gouden uur als de baby onmiddellijk na de geboorte huid-op-huid op de moeder ligt. Voorwaarde is dat dit zonder onderbrekingen verloopt. Soms verloopt een geboorte anders en heeft een baby deze fases niet doorlopen of zijn de fases verstoord door controles of ingrepen.

De negen instinctieve fases zijn een belangrijk onderdeel van de reflexintegratie, die in de hersen plaatsvind..Tijdens de borstcrawl zullen de geboortereflexen nog één keer samenwerken om plaats te maken voor overlevingsreflexen: bijvoorbeeld de voeding.

Hoe de gouden uren ook lopen, het is nooit te laat om deze fases achteraf nog te doorlopen door de baby op de buik van de moeder te plaatsen en het maken van de borstcrawl te stimuleren. Zeker als er sprake is van voedingen die nog niet zo goed lopen. De borstcrawl maken is ook belangrijk als de baby flesvoeding krijgt.

Ik schreef er een interessante scholing over die naast alle informatie over het gouden uur en de negen instinctieve fases ook informatie bevat over reflexintegratie en geboortepatronen. Deze super waardevolle training is te volgen via E-learning online.babybusinessschool.nl

Artikel uit de categorie:
Geen categorie